مطلب ارسالی ازjilarasekh
 
کلبه ی شاعران کلاسیک
نقد و بررسی اشعار کلاسیک و نیمایی
 
 

"درگه مهر "

از نافۀ شعر تو مرا هستی وشورم دادند

با دف وهلهله از کوچۀ شعر تو عبورم دادند

خوردم از بادۀ گلرنگ لبت جامـــی عقیق

که به شکرانۀ مهر وبه صداق تو سرورم دادند

من به میخانه نرفتم که بنوشـــم مِی ناب

رفتم از عشق بنوشـم که حضورم دادند

گفتم این بخت مـرا بافته اند رنگ غروب

از طلوع تو چنین شدکه ظـــهورم دادند

درگه مهرتو توبوســـم ،بزنم ساز ودُهل

چونکه ازبرکـــت تو،جاه و غرورم دادند

"راسخ" از غـــمزه وطنازی دلدار  بگو

که زعیسی نفسش اِذن طَهورم دادند

  ژیلا

 


نظرات شما عزیزان:

رسول سعادت نیا
ساعت2:20---23 شهريور 1390
درود به سرکار خانم راسخ زیبا دل و ارجمند
سروده درگه مهر آن جناب را خواندم
احساسات پاک شما ستودنی است و چه زیبا تر می بود همانگونه که قافیه و ردیف را به نیکوئی رعایت نموده اید وزن نیز رعایت می شد


اکابری
ساعت1:37---23 شهريور 1390
سلام خانم راسخ عزیز



من یک سری اخلاق دارم خوب یا بد یکیش اینه که آدم رکی هستم

در نقدم دو چیز رو مد نظر قرار میدم

یکی سن و سال طرف و دیگری مفهوم و رعایت قواعد و سابقه شعری اون شاعر

اگر شخص مقابل سنش کمتر باشه شیوه تشویق رو پی میگیرم و اگر جا افتاده مثل شما باشه سعی میکنم نظرمو بهش بگم

حتما قبول دارید واحد های کوچیکتر شعر کلمات و مصرع ها و ابیات هستند

اگر واحدهای کوچیک قوی نباشند محاله کلیت شعر قوی باشه



من نمی دونم دیگران چجوری نقد میکنن ولی من با هر دو شیوه تا حالا در مورد اشعارتون توی دو سال اخیر نظر دادم ...........قدیما با تشویق و الان با گفتن حقیقت



من نظری که واستون رو نوشتم اول خودم بهش عمل می کنم و گواه این حرف هم هزاران تک بیت شعری هست که دارم



اگر می خواید موفق بشید باید کار محکم بنویسید ............ من در شما قدرت سرودن بیشتر از این شعر رو می بینم و گواه حرفم اشعار قدیمی ترتون هست

به اشعار قدیمیتون مراجعه کنید تا متوجه بشید که سرعتتون خیلی کنده

حالا به اشعار قدیمی مثلا خانم آخوندزاده مراجعه کنید و اشعار جدیدش رو بخونید تا متوجه بشید رشدش چقدر زیاد بوده



یه بحث دیگه هم هست و اینکه شعر زبان قدیم داره و زبان جدید و مفهوم قدیم و جدید

خیلی اشعار با زبان قدیم هستند که انسان رو به وجد میارن مثل اشعار بزرگان و همین استاد نظمی تبریزی و خیلی اشعار زبان نو هست که چنگی به دل نمی زنن که نمونش روی نت ریخته ..........دلیل قدرت و زیبایی یک شعر اینه که اجزا سازندش قوی و دلنشینه ........... وقتی زبان شعر کهن انتخاب می کنید باید این مورد رو هم مد نظر قرار بدید که چه بخواین و چه نخواین شعرتون با اشعار بزرگان مقایسه میشه و اگر قوی نباشه هیچ حرفی برای گفتن نمی مونه

اگر دوست داشتید می تونم توضیحات بیشتری بدم

آی دی مسنجرم هم اینه

ehsan_akaberi



باز هم تکرار می کنم من خودم هنوز تک بیت می نویسم و این غزل های رو ینت رو صرفا واسه هدیه به دوستانم سرودم و گذاشتم روی نت و اصلا خودم رو بالاتر از شما نمی بینم


ژیلاراسخ
ساعت1:50---21 شهريور 1390
سلام آقای اکابری نقد کردن شما هرگز شبیه نقد نبوده ونیست آیا غزل من ارزش یک بیت فقط داشت ؟

اکابری
ساعت16:36---20 شهريور 1390
سلام خانم راسخ عزیز

انشالله که حالتون خوب باشه
شعرتون رو خوندم
مشکلات وزنی داره
ارتباط طولی و عرضی هم ضعیفه

پیشنهاد می کنم تا چند ماه فقط تک بیت کار کیند


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 18 / 6 / 1390برچسب:, :: 7:53 PM :: توسط :

درباره وبلاگ
در پی سوز دل خویش دوانیم هنوز
آخرین مطالب

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 57
بازدید ماه : 449
بازدید کل : 66939
تعداد مطالب : 56
تعداد نظرات : 118
تعداد آنلاین : 1

========================================== ========================================